Paasfeest in de Pesachvakantie - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jessica Floor - WaarBenJij.nu Paasfeest in de Pesachvakantie - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jessica Floor - WaarBenJij.nu

Paasfeest in de Pesachvakantie

Door: jessicainjeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Jessica

07 April 2012 | Israel, Jeruzalem

Ik denk dat de afgelopen week, de week voor Pesach, met recht de drukste week van het Joodse jaar genoemd wordt. Waar we in Nederland in aanloop naar Pasen nog wel eens ‘vasten’ van het een of ander, zip your lippen en dergelijken, was het hier afgelopen week een grote schoonmaakactiviteit. Alles werd uit de kast gehaald om maar nergens een restje chamets (zuurdesem) achter te laten. De broodschappen in de supermarkten zijn leeggehaald of afgedekt, het servies uit de keukens is verwisseld voor een speciaal kosher-voor-Pesach servies en alle huizen zijn grondig gestoft en gesopt. Daarnaast gaan veel mensen naar familie of op vakantie met alle voorbereidingen van dien. Wat mij betreft, ik kreeg de schrijfkriebels en voordat ik het wist had ik tegen de 1300 woorden op papier. Daarom voor dit weekend alleen een stukje Pesach en Pasen en volgende week meer.

Ook wij zijn ruim een week vrij voor Pesach, wat dit jaar in hetzelfde weekend begint/plaatsvind als het Paasfeest. Gisterenavond was er een dienst in Christ Church van gezang, lezing van Psalmen 113 tot 118 (de Halleel) en viering van avondmaal. Aansluitend was er een stille tocht vanuit de Oude Stad naar de Olijfberg. “En toen zij (Jezus en de discipelen) de lofzang gezongen hadden, vertrokken zij naar de Olijfberg.” Bij Gethsemane, ongeveer op de plek waar Jezus worstelde en de discipelen sliepen hadden we nog een korte overdenking en zongen we Psalm 118 in het Hebreeuws.

Vanavond hebben we in verbondenheid met vele Joden in Israël en over de hele wereld de sedermaaltijd gegeten. Daarbij hebben we stilgestaan bij de geschiedenis dat de Heere de Israëlieten van het slavenjuk van Egypte bevrijdde. Maar als ‘gelovigen uit de heidenen’ hebben we ook gevierd dat Jezus ons van het juk van de zonde verlost heeft. Dat Jezus het Pascha is dat voor ons geslacht is.

Morgen op shabbatdag voegen we ons bij de stammen die vrolijk opgaan naar Sions Godsgewijde top. Het is dan altijd heerlijk rustig in de stad, geen bussen en trams maar wel veel Joodse gezinnen die af en aanlopen naar de synagogen en daarna in de parken gaan picknicken. We hebben de afgelopen weken als groep verschillende gemeentes bezocht en mogen nu op eigen gelegenheid gaan. Morgen staat er om 11 uur een dienst op de planning in een synagogeachtig vertrek boven een half Nederlandse christelijke bookshop. De voorganger is Joods en zijn vrouw Nederlandse, dus als er genoeg Nederlanders zijn is de vertaling vanuit het Hebreeuws in het Nederlands. De liederen zingen we gewoon in alle talen door elkaar heen. Vorige week shabbat hebben David en ik een reformed baptist churchje ontdekt verstopt achter een grote katholieke kerk. Daar hopen we morgenavond ook weer heen te gaan.

Maar ook zondag is het nog volop Paasfeest. We beginnen om half 4 ‘s nachts (dat is nog eens dauwtrappen) alweer met een paaszangtocht rond de muren van de oude stad. De tocht eindigt in de graftuin met een openluchtdienst bij het aanbreken van de nieuwe dag en met het uitzicht op het lege graf. Als dat geen zichtbare prediking is… Ik heb vroeger geleerd dat je naast het boek der schrift ook nog het boek der natuur hebt waarin je God kunt kennen. Wat mij betreft zouden het boek der ‘heilige’ plaatsen of het boek Jeruzalem in dit opzicht zeker ook een optie kunnen zijn.

• 07 April 2012 - 15:04

Anne:

Wat een mooi verslag om tijdens deze dagen te lezen, prachtig hoe jij nu van dichtbij de verbinding beleeft tussen Pesach en Pasen. Het bloed aan de deurposten en het bloed aan het kruis. Het lam dat stierf en het Lam dat vervolgens ook weer opstond!

Dankjewel, Jessica, dat je dit wilde delen! (En: ik heb je gemist donderdag, volgende keer ben je er weer bij hoor!)

Goed Pesach-Paasweekend,
    Anne

• 07 April 2012 - 18:18

Tsjikke-Line:

Ha Jessica, Mooi om je verslag weer te lezen, de foto's te bekijken, en zo een beeld te krijgen van de bijzondere dingen die je meemaakt. Liefs, Tsjikke-Line

• 07 April 2012 - 21:23

Mariët:

Ha Jes!

Het is iedere keer weer leuk om je verslagen te lezen! Het lijkt me een hele gave ervaring om het Paasfeest op die manier mee te maken. Mooi om die verbinding te kunnen zien en wat een prachtige vervulling het is van Gods woord! Het krijgt gewoon een andere dimensie.

Hele goede en gezegde paasdagen gewenst!